Zaburzenia różnicowania sensorycznego
- Malwina Kocoń

- 15 cze 2022
- 4 minut(y) czytania

W swoim poprzednim tekście „Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?” przedstawiłam specyfikę jednego z trzech głównych typów zaburzeń przetwarzania sensorycznego (integracji sensorycznej), mianowicie modulacji sensorycznej. Chociaż problemy z modulacją uznawane są za najczęściej występującą kategorię deficytów w zakresie integracji sensorycznej [1], to jednak zdarza się, że współwystępują z nimi również inne typy zaburzeń. W niniejszym opracowaniu chciałabym więc przybliżyć Państwu kolejny rodzaj dysfunkcji, którym są zaburzenia różnicowania sensorycznego [1].
Różnicowanie sensoryczne
Zaburzenia różnicowania sensorycznego cechują dziecko, które ma trudność ze zrozumieniem właściwości oraz jakości informacji sensorycznych, a które docierają do niego z otoczenia. Co to w rzeczywistości oznacza? To nic innego jak brak lub obniżona umiejętność do właściwego dostrzegania podobieństw oraz różnic pomiędzy bodźcami sensorycznymi. Dziecko dostrzega (rejestruje) bodźce, jednak ma trudność z określeniem, gdzie ten bodziec się znajduje, jakiego rodzaju jest to bodziec lub jakimi właściwościami się cechuje. Zdarza się również, że ma trudność ze wskazaniem różnic między bodźcami o tej samej modalności (np. nie różnicuje dwóch lub więcej bodźców dotykowych, albo jakichkolwiek innych w obrębie tego samego zmysłu) [2]. Problemy w różnicowaniu sensorycznym mogą dotyczyć zmysłu dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku, jak również zmysłu przedsionkowego i proprioceptywnego (dla przypomnienia: zmysł przedsionkowy, to inaczej zmysł równowagi, a propriocepcja nazywana jest inaczej kinestezją, czyli czuciem położenia i ruchu części ciała względem siebie).
Poniżej zostaną wymienione przykłady symptomów, które wyróżniają ten typ zaburzeń, z zachowaniem podziału na poszczególne zmysły. Warto jednak pamiętać, że przedstawione opisy zachowań i reakcji dziecka nie są jedynymi możliwymi. Złożoność i skala intensywności reakcji jest bardzo duża, są one bardzo zindywidualizowane i nie przebiegają według określonego schematu [3].
Zaburzenia różnicowania dotykowego
Dziecko o tym podtypie zaburzeń może przejawiać trudności z:
precyzyjną lokalizacją wrażeń dotykowych (np. nie wie, w którą część ciała zostało dotknięte);
odróżnianiem rodzaju bodźca dotykowego (np. nie wie czy zostało dotknięte piłeczką gładką czy piłeczką z wypustkami);
różnicowaniem i wizualizacją wzorów rysowanych na dłoni lub plecach (np. nie rozpoznaje ich, niedokładnie odwzorowuje lub nieprawidłowo rozmieszcza w przestrzeni, np. rotuje);
rozpoznawaniem kształtu przedmiotów, które dotyka, szczególnie bez kontroli
wzrokowej (jeśli włoży dłonie do woreczka, może nie odróżnić bez patrzenia np. łyżki od klucza);
orientacją w schemacie własnego ciała (np. czuciem, nazywaniem i wskazywaniem poszczególnych części ciała, a także rozróżnianiem strony prawej i lewej);
odróżnianiem siły bodźca dotykowego (czy zostało np. dotknięte lekko, a może mocno);
rozróżnianiem temperatury (czy coś jest np. gorące, czy zimne) [4, 5].
Zaburzenia różnicowania wzrokowego, słuchowego oraz węchowego i smakowego
W teorii integracji sensorycznej nie istnieją testy bądź próby kliniczne, które w sposób jednoznaczny mogłyby potwierdzić zaburzenia różnicowania w obszarze wymienionych zmysłów [4]. Można jednak u dziecka zaobserwować pewne zachowania, które powinny wzbudzić czujność zarówno terapeuty, jak i rodzica. Ważne jest, by w porę dostrzec trudności w tym zakresie, ponieważ zaburzenia różnicowania wzrokowego i słuchowego mogą prowadzić do problemów z mową i nauką, a w konsekwencji do trudności szkolnych [3]. Dziecko z zaburzeniami różnicowania w obrębie wyżej podanych zmysłów, może mieć trudność z:
odróżnianiem liter podobnych graficznie (np. d-b, p-b, n-u);
dostrzeganiem podobieństw i różnic między identycznymi obrazkami;
różnicowaniem kształtów (np. trudność w układaniu puzzli, klocków, dopasowywaniem kształtów);
rozpoznawaniem dźwięków otoczenia (np. myli dźwięk odkurzacza z dźwiękiem wydawanym przez piorącą pralkę);
odróżnianiem dźwięków mowy, w szczególności głosek lub słów brzmiących podobnie (np. [p]-[b], [t]-[d], [k]-[g], kaczka-taczka);
rozumieniem mowy w hałasie bądź w przestrzeni o niekorzystnych warunkach akustycznych (tj. np. obecność innych dźwięków w tle, pogłos);
rozpoznawaniem różnic pomiędzy zapachami, smakami, czy konsystencjami jedzenia [4, 5].
Zaburzenia różnicowania przedsionkowego
System przedsionkowy rejestruje różnego rodzaju ruchy, zarówno liniowe (na boki, góra-dół, przód-tył), jak i rotacyjne (obroty w prawo, lewo). W przypadku tego rodzaju zaburzenia, dziecko może mieć trudność z rozpoznaniem rodzaju ruchu bez udziału wzroku. Tym samym najczęściej ma również słabe mechanizmy równoważne, ponieważ do utrzymania równowagi konieczne jest precyzyjne różnicowanie położenia głowy, aby w reakcji na to zostały uruchomione mechanizmy kompensacyjne. Niekiedy dziecko ma także trudności z umiejętnością szybkiego rozpoznawania kiedy jest ruchu, a kiedy już przestało się poruszać [4].
Zaburzenia różnicowania proprioceptywnego
Dziecko z zaburzeniami różnicowania proprioceptywnego może prezentować między innymi trudności w zakresie umiejętności takich jak:
czucie pozycji kończyn bądź całego ciała;
nieprecyzyjne różnicowanie ruchów wykonywanych kończynami i ciałem (zwłaszcza bez kontroli wzrokowej);
różnicowanie i dostosowywanie siły do wykonywanego zadania (wykonuje pewne czynności ze zbyt dużym nakładem siły lub zbyt lekko, np. rysowanie, pisanie, przytulanie, rzucanie piłką);
rozróżnianie chwytu „siłowego” od chwytu precyzyjnego;
wykonywanie precyzyjnych ruchów rąk, szczególnie bez kontroli wzrokowej (np. zapinanie guzików, suwaków) [4].
Opisane wyżej przykłady symptomów zaburzeń różnicowania sensorycznego ujawniają szereg trudności, z jakimi może mierzyć się dziecko o tym typie zaburzeń, a które mogą utrudniać mu codzienne funkcjonowanie, tak w domu, jak i w przedszkolu, czy w szkole. Należy jednak pamiętać, że część z wymienionych objawów może mieć podłoże inne niż stricte sensoryczne. Z tego powodu bardzo ważne jest holistyczne podejście do diagnozy dziecka, wnikliwe poszukiwanie źródła bądź źródeł problemów i konsultowanie ich z innymi specjalistami, np. z ortoptystą, fizjoterapeutą, czy nawet z psychologiem dziecięcym.
Malwina Kocoń
terapeutka SI
Więcej na temat pracy naszych terapeutów zajmujących się Integracją Sensoryczną.
Bibliografia:
Kranovitz, C., S. (2011). Nie–zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego –diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Ayres, J., A. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Barańska, E., Gajewska, E., Sobieska, E. (2012). Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci – klasyfikacja grup diagnostycznych i objawy, W: M. Majchrzycki, E. Gajewska,
Łańczak-Trzaskowska (red.), Dysfunkcje narządów ruchu. Interdyscyplinarne rozumienie problemów związanych z diagnostyką i terapią dziecka. Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, t. 3, s. 16-22.
Przyrowski, Z. (2019). Integracja sensoryczna. Teoria, diagnoza, terapia. Warszawa: Wydawnictwo EMPIS.
Arnwine, B. (2018). Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.


Awesome write-up! Here’s a list of related content worth checking out:
https://shipngocourier.com/cazino-dunyasnda-uur-strategiyalar-v-miflr/
https://shilpidey.com.au/kazino-dunyasnda-uurun-sirlri-nec-qazanmaq-olar/
https://siddharthnahar.in/kazino-dunyasnda-qazanma-strategiyalar-uurunuzu/
https://simplyjeez.com/kazinoda-uurunuzu-artrman-yollar-ekspert-mslhtlri/
https://site.scro.fr/2025/07/15/onlayn-kazinolar-ansnz-nec-snaqdan-kecirmk-olar/
https://sinarinterloc.com/2025/07/15/onlayn-kazinolarn-sirlri-nec-uurlu-oyuncu-olmaq/
http://11thzense.wtss.co.in/2025/07/14/onlayn-kazino-dunyasnda-uur-strategiyalar-nec/
http://academyih.org/2025/07/14/canl-kazinoda-uurunuzu-snayn-qazanman-yeni-yollar/
http://acceptarchives.com/pablic/onlayn-kazinolarda-udu-strategiyalar-n-yax-mslhtlr/
http://allstatesrehab.com/pablic/onlayn-kazino-ylnc-dunyasnda-ansnz-snayn/
http://anantucketexperience.com/onlayn-kazino-udu-ansnz-nec-artrmaq-olar/
http://apar.mbkip3ms9u-e92498n216kr.p.temp-site.link/kazinolarn-glcyi-rqmsal-nqilab-v-yeni-oyun/
http://badninja9.com/onlayn-kazino-dunyasnda-mukafatlar-nec-daha-cox.html
http://blog.degreescompared.com/pablic/kazinoda-uur-ansnz-nec-artra-bilrsiniz-6/
http://caverncitybraces.com.tempdomain.com/kazinoda-udu-ansnz-artrman-yollar-5/
http://cpm-eng-group.com/onlayn-kazinolarn-gizli-sirlri-nec-uur-qazanmaq/
http://cip.net.in/onlayn-kazinolarn-populyarlnn-sirlri-ny-gor-daha/
http://dev.angelfrazier.com/onlayn-kazinolarda-uurunuzu-nec-artrmaq-olar-3/
http://demo3.sourcegroup.com.au/pablic/onlayn-kazinolarda-uurunuzu-nec-artrmaq-olar-n-yax/
http://drivingschoolperth.com.au/?p=26169
http://drvieiraplastica.com.br/kazino-dunyasnn-n-mxfi-sirlri-uurlu-oyuncularn/
http://escuelaalbertsabin.com/onlayn-kazinolarda-uur-strategiyalar-v-mslhtlr/
http://espacozenspa.com/kazinoda-uurun-srlar-nec-qalib-glmk-olar/
http://finantare.sportsbusinessacademy.ro/index.php/onlayn-kazinolarda-uur-strategiyalar-nyi/
http://gaia-auto.com/onlayn-kazinolar-uurunuzu-nec-snaqdan-kecirmli/
http://fusioncreations.co.uk/onlayn-kazino-dunyasnda-n-yuksk-qazanc/
http://hempelmepromotion.com/index.php/2025/07/14/onlayn-kazinolar-uurunuzu-nec-artra-bilrsiniz-2/
http://illuminated-letters.co.uk/kazinoda-udu-ansnz-artrman-sirlri/
http://jabuafrica.org/pablic/onlayn-kazinolarda-uurunuzu-nec-artra-bilrsiniz-6/
http://jazzychickbeauty.com/2025/07/14/onlayn-kazinolarda-n-son-trendlr-v-qazanma/
http://luvlex.com/?p=75204
http://martins-service.de/index.php/2025/07/14/onlayn-kazino-dunyasnda-uur-strategiyalar-3/
http://modern-radio.com/online-kazino-dunyasnda-qazanman-sirlri-tcrubli/
http://mix4tv.com/onlayn-kazinolar-ansnz-nec-artrmaq-olar-2/
http://ntuwugroup.com/onlayn-kazinolarda-uurunuzu-artrman-sirlri/
http://oceanservice.com.gt/qumar-oyunlarnda-uurunuzu-artrmaq-ucun-n-yax/
http://povoda.bg/2025/07/14/onlayn-kazinolarn-sirlri-uurlu-oyuncularn-gizli/
http://prismtechconsulting.com/casinolarda-uur-strategiyalar-hqiqt-v-miflr
http://puremet.com/qumar-oyunlarnda-uurunuzu-nec-artra-bilrsiniz-3/
http://pullofgravityfilm.com/qumar-oyunlarnda-uurunuzu-nec-artra-bilrsiniz-4/
http://repuestossudamerica.com/qumar-oyunlar-onlayn-kazino-strategiyalarnda-uur/
http://167.86.113.78/2025/07/14/guvnli-onlayn-kazino-secimi-dlduzluqdan-nec/
http://simulesuacasa.2ddigital.com.br/onlayn-kazinolar-uur-v-strategiyann-qovuduu-noqt/
http://social.clikearte.com.ar/2025/07/14/kazinoda-uurunuzu-nec-artra-bilrsiniz-4/
http://srjksoftskills.com/index.php/2025/07/14/onlayn-kazinolarda-qazanmaq-ucun-n-yax/
http://srvcamp.com/index.php/2025/07/14/kazino-dunyasnn-n-mxfi-sirlri-uurlu-oyuncularn/
http://stolsiat.net.pl/kazinoda-udu-ansnz-artrman-yollar-5/
http://studentbiz.ro/n-yax-kazino-strategiyalar-uur-ansnz-nec-artra/
http://tablemat-resto.be/onlayn-kazinonun-sirli-dunyas-ansnz-nec-yoxlamaq
http://terrier-peinture-deco.com/onlayn-kazinolarda-uur-qazanmaq-ucun-n-yax/
http://videodjunin.eu/kazino-dunyasnn-fsanvi-qlb-strategiyalar/
http://whlegalgroup.com/onlayn-kazinolarda-uurun-sirlri-nec-qalib-glmk-2/
http://www.a2zsolutionkolkata.com/2025/07/14/cazibdar-slot-oyunlar-uurun-sirlrini-kf-edin/
http://www.edutip.mx/qumar-oyunlar-ansnz-nec-maksimalladrmaq-olar/
Zaburzenia różnicowania sensorycznego mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie, utrudniając odbieranie bodźców i adaptację do otoczenia. Warto zwracać uwagę na sygnały, które mogą wskazywać na ten problem, aby znaleźć odpowiednie sposoby radzenia sobie z nim. Dla wielu osób relaks i odprężenie są kluczowe, a fajka wodna może być jedną z metod na chwilę wyciszenia po intensywnym dniu. Ważne jest, aby dbać o równowagę między stymulacją a odpoczynkiem.